Gear på en cykel er typisk enten udvendige eller indvendige, og de to gearsystemer har hver deres fordele og ulemper.
Som navnet antyder, kan de udvendige gear kendes på de mange tandhjul som sidder udvendigt og er synlige. På et indvendigt gearsystem sidder tandhjulene derimod inde i navet på baghjulet og er dermed skjult.
Hvis du ikke orker at læse om alle forskellene på indvendige og udvendige gear, så er den korte anbefaling at købe en cykel med indvendige gear hvis den skal bruges daglig transport i al slags vejr. Skal du derimod kun køre i weekenderne på landevejene, så anskaf dig en med udvendige gear.
Hvis du har mod på at læse mere, får du her en gennemgang af de mange forskelle, fordele og ulemper ved forskellige geartyper.
Vedligeholdelse
Den allerstørste forskel på indvendige og udvendig gear er hvor meget og hvor ofte de skal vedligeholdes. Et godt indvendigt gearsystem kan køre flere tusinde kilometer uden at skulle serviceres. Udvendige gear skal renses, smøres og justeres med jævne mellemrum. Kører du om vinteren hvor der er salt på vejene, bør du rengøre og smøre et udvendigt gear hver gang du har været ude at køre.
Når det gælder vedligeholdelse, er der dog en fordel ved udvendige gear, nemlig at du rent faktisk kan servicere dem selv. Et indvendigt gear derimod er ret kompliceret, og skal som regel serviceres af en professionel.
Krafttab
Krafttab er forskellen mellem den energi man putter ind i den ene ende af et system og den effekt der kommer ud i den anden ende af systemet. Eksempler på krafttab i andre hverdags ting er:
- Gammeldags glødepære – 90% krafttab
- LED pære – 20% krafttab
- Forbrændingsmotor på en bil – 80% krafttab
Den største fordel ved et udvendigt gear er, at krafttabet er mindre end for et indvendigt gear… HVIS de altså er vedligeholdt og i god stand. Det allerstørste krafttab er nemlig i et dårligt vedligeholdt gear.
Hvor stort krafttabet er afhænger af mange forskellige ting og er derfor svært at sætte præcise tal på, men et sted mellem 2-10% mindre effektivitet for indvendige gear er ikke helt ved siden af.
Pålidelighed
For et meste vil et indvendigt gear være meget pålideligt. Hvis ikke det bliver udsat for store skader, vil et indvendigt gear af god kvalitet fungere upåklageligt i mange år.
Et udvendigt gear er meget mere sårbart over for slag og skader og kræver derfor jævnlig justering. Heldigvis er det, med lidt øvelse og research, relativt nemt at gøre selv.
Vægt
Det kan siges meget enkelt. Indvendige gear er tungere end udvendige gear. Når vægten er højere, er der i sagens natur også mere vægt der skal flyttes, og det kræver mere energi.
Antal gear
Udvendige gearsystemer kan have mange flere gear. Indvendige gearsystemer har typisk 3, 7 eller 8 gear. Der findes godt nok nogle med 14, men de er ikke så almindelige. Fordelen ved flere gear er, at du kan nemmere kan kører i det helt optimale gear i forhold til hastighed og så videre.
Slid på kæde
Et udvendigt gear fungerer ved at flytte kæden mellem tandhjul af forskellig størrelse. Det betyder dels at kæden bliver lidt slidt når man skifter gear, men det betyder også at kæden næsten altid bliver trukket en smule skævt da tandhjulene ikke sidder lige overfor hinanden. Dette slider også kæden hurtigere.
Krafttabet i en ny kæde af god kvalitet er cirka 2-3%, men efterhånden som den bliver slidt, stiger krafttabet betragteligt. Det er derfor ikke helt ligegyldigt hvor hurtigt kæden bliver slidt.
Gearskifte
Der er en interessant forskel på måden man skifter gear når det gælder de to forskellige systemer. Udvendige gear kan man ikke skifte mens man holder stille, men det kan man med indvendige gear. På den anden side kan/bør man ikke skifte gear med indvendige gear mens man træder i pedalerne, men det kan man når det gælder udvendige gear. Faktisk kan man slet ikke skifte gear uden at kæden er i bevægelse.
Man kan ikke sige at den ene måde at skifte gear på er bedre end den anden, men det er rart at være opmærksom på forskellen.
Konklusion
Hvilken type gearsystem der er det rigtige for dig afhænger af behov og præferencer. Som jeg skrev i indledningen, skal du oftest vælge indvendigt gear til hverdagstransport og udvendigt gear til sport i weekenden.
Tænk også over om du er typen der elsker at nørkle med ting som rensning og smøring af din cykel, eller om du tværtimod hader at bruge tid på den slags. Et udvendigt gear bliver nemlig meget hurtigt dårligere og mindre effektivt end et indvendigt, hvis du ikke får foretaget den nødvendige vedligeholdelse.