Politiet har af flere omgange fået opgraderet flåden af fotovogne. Antallet af fotovogne, de har til rådighed, er mangedoblet, og måleudstyret er blevet mange gange bedre. De gamle ATK-vogne (Automatisk Trafikkontrol) var langt fra perfekte, og en meget stor procentdel af de billeder, der blev taget, måtte kasseres. De nye vogne er væsentligt mere effektive, og en talsmand har udtalt, at man håber helt at kunne eliminere kasserede billeder.
De mange fotovogne udløser kritik
Både politikere og interesseorganisationer har gennem tiden kritiseret det nye tiltag. Blandt kritikpunkterne er, at der er tale om skjult skat og ekstra afgifter for bilister, samt at de nye fotovogne bare er en pengemaskine.
Helt lovlig metode til at snyde fartkontrollerne
Vi vil ikke gå ind i den politiske og ideologiske debat omkring fartbøderne, men vi vil gerne hjælpe vores medtrafikanter i bilerne med at spare penge, og derfor afslører vi her en metode til at undgå at blive registreret af fotovognene.
Metoden er helt sikker og virker hver gang. Derudover er metoden i skrivende stund også 100% lovlig, og vi mener heller ikke det vil være muligt at forbyde den i fremtiden.
Vi har været i kontakt med en repræsentant fra politiet, som erkender, at de intet kan stille op overfor denne måde at undgå fartbøder på.
VIGTIGT
Det er op til den enkelte at sætte sig ind i de til enhver tid gældende regler, og bycyklen.dk kan ikke drages til ansvar for eventuelle konsekvenser som følge af den beskrevne teknik.
Sådan undgår du fartbøderne
For at benytte denne metode til at snyde fartfælderne, er det vigtigt at forstå hastighedsgrænserne for de forskellige typer veje.
Hvis ikke andet er skiltet, gælder de generelle hastighedsgrænser baseret på vejtypen. Det vil sige:
- 50 kilometer i timen i byerne
- 80 kilometer i timen på motortrafikvej og landevej
- 130 kilometer i timen på motorvej
Derudover vil der ofte være skiltet med lokale begrænsninger. I større byer er det blevet mere almindeligt at se strækninger med hastighedsgrænser på 40 kilometer i timen, og mange motorvejsstrækninger har en hastighedsgrænse på 110 km/t.
Færdselstavlerne der angiver den maksimalt tilladte hastighed ser sådan her ud:
Aflæs din egen hastighed
Når du har gjort dig klart hvilken hastighedsbegrænsning, der gælder hvor du kører, skal du derefter aflæse hastigheden på speedometeret i din bil. For den type speedometer, der er vist her, gøres det ved at aflæse tallet, viseren peger på.
Nu gælder det så om, at sørge for at hastigheden, der vises på speedometeret, ikke overstiger den hastighedsgrænse, der gælder, hvor du kører. Det forholder sig nemlig sådan, at politiet kun må udstede bøder til dem, der rent faktisk kører hurtigere end det tilladte.
God fornøjelse i trafikken.
Ovenstående er oprindeligt udgivet på finddetbilligt.dk. Artiklen var ment, som en lille sjov kommentar til den, på det tidspunkt, ophedede debat om den store stigning i antallet af fotovogne. Men for os cykelister, er hastighed og trafiksikkerhed et alvorligt emne. Hvert år kommer flere tusidne cykelister til skade i trafikken. Nogle af disse skader skyldes manglende cykelhjelm, uopmærksomhed og så videre, men de mest alvorlige uheld sker i sammenstød med billister og i særdelsehed når farten er for høj. Så husk at vise hensyn ude på vejene, og husk at holde øje med hastigheden.