Et nyt forslag om at indføre et særligt befordringsfradrag for cykelpendlere har skabt heftig debat blandt de politiske partier på Christiansborg. Forslaget, der er fremsat af Alternativet, sigter mod at give økonomiske incitamenter til at vælge cyklen frem for bilen på vej til og fra arbejde.
Forslagets hovedpunkter
- Et nyt befordringsfradrag for cykelpendlere med en takst på tre kroner per kilometer.
- Fradraget skal gælde fra 2-24 kilometer, hvor det nuværende befordringsfradrag starter.
- Registrering af kørte kilometer via en ny statslig app.
- Estimeret årlig omkostning: 350 millioner kroner.
Baggrund og motivation
Forslaget kommer i kølvandet på en rapport fra Det Europæiske Cyklistforbund (ECF), der viser, at Danmark halter bagud i forhold til andre EU-lande, når det kommer til skattemæssige fordele for at fremme cyklisme. Faktisk er Danmark et af de eneste lande i EU uden sådanne initiativer.
Christina Olumeko, Alternativets mobilitetsordfører, understreger vigtigheden af forslaget: “Samfundet tjener rigtig godt på, at vi cykler. Men det kan den enkelte cyklist ikke mærke. Det vil vi gerne lave om, for det skal kunne betale sig at cykle.”
Sundhedsmæssige og økonomiske gevinster
Ifølge tal fra Transportministeriet er der en samfundsmæssig gevinst på over 8 kroner ved at erstatte en kilometer i bil med en kilometer på cykel. Dette skyldes primært sparede sundhedsudgifter.
Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet, pointerer: “Vi fremmer jo rigtig meget andet adfærd i Danmark igennem skattelovgivningen. Afgiftsfri elbiler har gjort rigtig meget for den omstilling. Vi er nødt til at gøre nogle andre ting, hvis vi gerne vil have mere cyklisme.”
Politisk modtagelse
Forslaget har mødt forskellig modtagelse blandt de politiske partier:
- Støtte: Enhedslisten, SF og Liberal Alliance bakker op om forslaget.
- Modstand: Venstre, som del af regeringen, afviser idéen.
Jette Gottlieb, Enhedslistens transportordfører, ser positivt på forslaget: “Det er rigtig vigtigt, at vi ikke bider os fast i, at man skal køre i bil til arbejde. Det er sundt at cykle, det skaber mindre trængsel og ingen udledning.”
Derimod mener Venstres skatteordfører, Preben Bang Henriksen, at et cykelfradrag ikke er noget, som regeringen vil bringe i spil: “Det er privat, at der er nogle, der vil cykle. Det er også nogle, der vil lave gymnastik eller løbe. Vi kan ikke rende rundt og give fradrag for alle sunde ting.”
Alternative forslag og løsninger
Dansk Industri (DI) deler ambitionen om at fremme cyklen som transportmiddel, men foreslår en anderledes tilgang. Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, anbefaler: “Vi arbejder med arbejdsgiverbetalte cykler. Hvor virksomheder stiller cykler til rådighed, som man så ikke bliver beskattet af, som det er tilfældet i dag med firmacykler.”
DI kalder deres forslag for en “Fri Cykel-ordning” og foreslår at afsætte 70 millioner kroner årligt på finansloven fra næste år.
Internationale perspektiver
I udlandet har man længe brugt økonomiske incitamenter til at få flere til at vælge cyklen. ECF’s oversigt viser 300 eksempler på europæiske skatteincitamenter og tilskudsordninger, der skal fremme cyklisme. For eksempel:
- I Belgien findes en cykelbonus, hvor cyklister honoreres for at vælge cyklen.
- Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Belgien og Holland har forskellige typer af løsninger for firmacykler.
Fremtidsudsigter
Trods modstand fra regeringspartiet Venstre, fastholder Alternativet deres forslag. Christina Olumeko udtaler: “Vi skal turde stille de her forslag igen og igen, for med tiden så er min erfaring, at selv de visionære forslag også bliver til virkelighed.”
Mens debatten fortsætter, er det klart, at spørgsmålet om, hvordan man bedst fremmer cyklisme i Danmark, fortsat vil være et varmt emne i den politiske debat i den kommende tid.