CykelDK
Engelsk Dansk

The Copenhagen Bikeshare Model

I hovedstadsområdet har vi et unikt bycykelsystem. Blandt andet er vi de første i verden, der har et system, der kun består af el-cykler. Nedenfor kan du læse mere om, hvad der adskiller Bycyklen fra alle andre.

Cph Bike Share Model DK


Non-profit
Formålsdrevet forretningsmodel (People, Planet, Purpose).

Bycyklen vandt i 2012 et offentligt udbud udskrevet af DSB, Frederiksberg og København (bidragyderne). Ønsket var at etablere et bycykelsystem i hovedstadsområdet, der både kunne virke trængselsreducerende og fremme en sund og grøn transportform.

Bindeleddet mellem bidragyderne og driftsselskabet bag Bycyklen, Bikeshare Danmark A/S, er By- og Pendlercykel Fonden, der blev etableret af bidragyderne i 2014. Fonden er non-profit, og vedtægterne dikterer, at ALT overskud fra Bycykelsystemet SKAL geninvesteres i grøn mobilitet. Det kan fx være flere Bycykler, bedre Bycykler, flere Bycykelstationer eller lavere brugerpriser.

Der er med andre ord ikke nogen kapitalejere, der bliver rige af Bycykelsystemet, og kommuner, der investerer i Bycykelsystemet, ”risikerer” at få mere ud af investeringen, end de oprindeligt betalte for.

Systemintegration
Det fjerde ben i den offentlige transport (bus, tog, metro og Rejseplan).

Ambitionen bag det nye bycykelsystem var at etablere et ”fjerde ben i den offentlige trafik”, der skulle gøre offentlig transport mere attraktiv. 

Specifikke funktionaliteter ved Bycyklen, der understøtter denne ambition, er

Bycyklen er desuden integreret direkte i Rejseplanen, hvor den vises som et transportalternativ på lige fod med tog, bus, metro o.a.

Der findes også et specielt DSB Plus-abonnement til pendlere.
 

Car2Bike Converter
Højklasset, CO2-besparende, fleksibelt og individuelt transportmiddel med stor rækkevidde.

I Danmark er cyklen et populært transportmiddel, men mange inkarnerede bilister vægrer sig alligevel ved at skifte fra sæde til saddel. Forklaringerne er mange; der er for langt til deres arbejdsplads, de vil ikke komme svedige frem til deres destination, de offentlige transportmidler stopper ikke i nærheden osv.

Tal fra ”Smart Mobilitet” viser, at danskernes smertegrænse går ved 5-6- kilometers transportafstand, før de foretrækker bilen. Til gengæld er det, ifølge Cyklistforbundet, intet problem at køre 10-15 km. på elcykel, så længe infrastrukturen er i orden.

”Vi vil rigtigt gerne nedbryde de myter, at det er de gamle og dovne, der kører på elcykler. Den er et reelt alternativ til et passivt transportmiddel - nemlig bilen,” siger Gustav Friis, projektleder i Smart Mobilitet.

Kommunerne og DSB havde altså fat i den lange ende, da de i sin tid valgte en bycykelløsning med motor. En sammenhængende el-cykelinfrastruktur i hovedstadsområdet kan være med til at reducere trængsel og CO2-udslip.


Skalerbart
Ideel til både større og mindre byområder. En total turn-key-løsning uanset postnummer.

Bycykelsystemet er fuldt skalerbart og kan uden problemer udvides til flere byer. Hver kommune vurderer selv, hvad behovet hos dem er, og hvor mange Bycykelstationer og Bycykler de vil investere i.

Derudover er udbudspligten afløftet, så nye kommuner kan købe sig ind på løsningen uden at skulle gennemføre et selvstændigt udbud først.