CykelDK
Engelsk Dansk

Facts om Bycykelsystemet

Kort og godt

  • Bycyklerne ejes ikke af Københavns kommune, de drives af By- og Pendlercykel Fonden, der er en privat, erhvervsdrivende fond. 
  • Bycyklerne er ikke kun til turister, de er primært udviklet som pendlercykler, der skal fungere som det 4. ben i den kollektive trafik. I 2016 var ca. 65% af Bycykelbrugerne danskere, og i 2017 var tallet steget til 75%.


Mere detaljeret

Bycyklen vandt et offentligt EU-udbud udskrevet af DSB samt Frederiksberg og Københavns kommuner i 2012. Metroselskabet var desuden med til at håndtere udbuddet.

Udbuddet var opslået i henhold til alle gældende regler og frem mod ansøgningsfristen blev der afholdt flere møder, hvor interesserede parter kunne mødes og indgå samarbejder, hvis de ønskede det.

En af begrundelserne for, at Bycyklen vandt udbuddet, var, at det var ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”. Derudover var Bycyklen visionær og tilbød nogle muligheder, tilsvarende systemer i andre storbyer ikke kunne tilbyde – heriblandt forhåndsreservation af cykler og aflevering af cykler ved siden af fulde Bycykelstationer.

Ambitionen bag det nye bycykelsystem var at etablere et ”4. ben i den offentlige trafik”, der kunne transportere den rejsende den sidste kilometer mellem A og B (”connecting the last mile”). Derudover skulle Bycyklerne med deres motorassistance medvirke til at fremme grøn og trængselsreducerende mobilitet på tværs af kommunegrænser.

Specifikke funktionaliteter ved Bycyklen, der understøtter denne ambition, er

  • Realtidsvisning af Rejseplanen på cyklernes skærme, hvor brugeren til enhver tid kan se næste bus-/tog-/metroafgange fra nærmeste bus-/tog-/metrostationer.
  • Mulighed for at reservere en Bycykel 30 minutter før man skal bruge den.
  • Mulighed for at aflevere sin Bycykel, selvom der ikke er plads i Bycykelstationen, så man stadig kan nå sit tog, sin bus eller metroafgang.
  • Bycykelstationer på 46 tog-/metrostationer.

Bycyklen er primært en pendlercykel (”connecting the last mile”), der med sin minut-/timebetalings-prisstruktur, og cyklernes behov for opladning, lægger op til transport fra A til B – i modsætning til de fleste almindelige lejecykler, der fx kan lejes på dagsbasis.

Driftstilskuddet til Bycyklen udgør 88 millioner fordelt over 8 år og fordeler sig som følger:

  • DSB: 35 millioner
  • Frederiksberg: 13 millioner
  • København: 40 millioner

Otte af de 88 millioner er et årligt driftstilskud på en million til By- og Pendlercykel Fonden.

Godkendelsen af Bycyklen og allokering af de 40 millioner fordelt over 8 år blev vedtaget af A, B, F, O og Ø i Københavns Kommunes ”Aftale om budget 2014” (s. 18).  

Organisationen bag Bycyklen er

  • Bikeshare Danmark A/S (Bikeshare) - driftsselskabet, der ejer al hardware og står for drift og kundeservice.
  • Bycyklen IT - et datterselskab til Bikeshare, der står for vedligeholdelse og udvikling af flådestyringssystemet bag Bycykelsystemet.
  • By- og Pendlercykel Fonden (Fonden) - en privat, erhvervsdrivende fond, stiftet af bidragyderne (DSB, Frederiksberg og København). Fonden er kontraktholder i forhold til Bikeshare og Bycyklen IT og bindeleddet til bidragyderne. Fonden er desuden ansvarlig for markedsføring af Bycyklen og udbredelse af Bycykelsystemet til andre byer.

Bikeshare og Fonden har hver deres unikke bestyrelse, der træffer overordnede, strategiske beslutninger på vegne af virksomhederne.

Regulerende aftaler

  • Forholdet mellem kommunerne, DSB og Fonden reguleres via en samarbejdsaftale.
  • Forholdet mellem Fonden og Bikeshare reguleres via en rammeaftale.
  • Forholdet mellem kommunerne, DSB og Bikeshare varetages således af Fonden i henhold til hhv. samarbejdsaftalen og rammeaftalen.

Rammeaftalen med operatøren har i øvrigt afløftet udbudspligten indtil 26. november 2019. Det betyder, at andre kommuner kan tilkøbe hovedstadens bycykelsystem uden at skulle gennemføre et selvstændigt udbud – på vilkår, som allerede har været konkurrenceudsat.

By- og Pendlercykel Fondens kontrakt sikrer en økonomisk bæredygtig model. Kontrakten fastlægger, at Bikeshare skal have en fast pris pr. tur og pr. tidsenhed. Et eventuelt overskud i Bycykelsystemet kan kun geninvesteres i overensstemmelse med Fondens formål, som er at investere i grøn mobilitet og reducere trængsel. Det vil sige udvikling af IT-systemet, nye/flere cykler, flere Bycykelstationer, billigere priser for brugerne eller lignende. 

Bycyklen er en såkaldt ”turn key-leverance”, hvor driftsselskabet, Bikeshare ejer al hardware og IT, mens Fonden (på vegne af bidragyderne) ejer retten til at udbyde systemet. Risikoen ved hærværk, tyveri mv. ligger derfor i driftsselskabet, og ikke hos bidragyderne.

Indkøbsprisen på en Bycykel inklusive tablet er ca. 25.000 kr. Da systemet er en ”turn key-leverance”, giver det dog ingen mening at tale om en stykpris på en Bycykel, med i prisen er nemlig udvikling af IT og cykler, drift, reparationer, omfordeling, kundeservice og meget andet over 8 år. I princippet kan det betyde, at hele cykelflåden er skiftet ud, når kontraktperioden udløber efter 8 år – helt uden at bidragyderne har haft en ekstra krone oppe af lommen.

Bycyklen har selv betalt for udvikling og opsætning af al infrastruktur bag systemet. Det gælder såvel IT-systemet som cyklerne og opsætning af Bycykelstationer.

Som vinder af udbuddet fra 2012 har Bycyklen det, man kan betegne som ”forsyningspligt”. Det betyder, at der skal være Bycykelstationer og Bycykler på steder, hvor der ikke nødvendigvis er tæt befolket, og hvor kommercielle cykeludlejere typisk ikke er til stede, da der ikke er penge at tjene der.

Bycyklen er en ambitiøs løsning, der med sin motorassistance åbner for muligheden for at få brugere op på cyklen, der ellers normalt ikke ville drømme om at sætte sig i sadlen.

Bycykelsystemet er stadig i fase et og vil løbende blive udvidet og udviklet og vil i øvrigt give endnu bedre mening, når flere kommuner "klikker sig på", og motorassistancen kommer endnu mere til sin ret med pendling på tværs af kommunegrænser. Vi er allerede i dialog med flere kommuner i hovedstadsområdet og glæder os meget til at præsentere de næste medlemmer af Bycykel-familien.

Bycyklerne har i øvrigt ikke noget med de gamle "møntindkast-bycykler” at gøre. De tidligere bycykler blev driftet af Teknik- og Miljøforvaltningen, det er ikke tilfældet med de Bycykler, der er på gaden nu.