CykelDK
Engelsk Dansk

Nye bestyrelsesmedlemmer hos byens bæredygtige Bycykler

Grey Keyline
19-06-2019

By- og Pendlercykel Fondens bestyrelse er blevet styrket med hele to tidligere teknik- og miljøborgmestre: Morten Kabell og Klaus Bondam. Begge har medvirket til at sætte solide fingeraftryk på hovedstadens cykelinfrastruktur og er nu tunge profiler i cykelverdenen som direktører for henholdsvis Copenhagenize og Cyklistforbundet.

Vi er meget begejstrede for at have rekrutteret to så kompetente kapaciteter på cykelområdet, de vil helt sikkert kunne bidrage til at løfte Bycyklen til næste niveau,” siger bestyrelsesformand i By- og Pendlercykel Fonden, Niels E. Bjerrum (A).

Morten Kabell, der kender Bycyklen indefra, glæder sig til at vende tilbage og blive en del af systemets fremtidige udvikling:

Jeg har været med i dette projekt siden udbuddet i 2012, hvor jeg var medlem af Teknik- og Miljøudvalget. Der er kæmpe potentiale i Bycykelsystemet, og det er en fornøjelse at vende tilbage midt i en periode med virkelig flotte brugstal. I marts i år var der fx en stigning på mere end 86% sammenlignet med marts 2018 - det er imponerende!” fortæller det nye bestyrelsesmedlem, der til dagligt er direktør i cykelkonsulentvirksomheden Copenhagenize.

Også udvidelsen til omegnskommunerne, der var en af kongstankerne bag Bycykelsystemet, ligger Morten Kabell på sinde:

Det er virkelig interessant at se brugsmønstret i Rødovre, hvor turene fra Damhustorvet fx er hele 10,7 km. lange og typisk slutter ved andre offentlige transportmidler. Det understøtter den vision, vi havde med at vælge elcykler i sin tid – man kan rent faktisk konvertere ture fra sæde til saddel, hvis man stiller elcykler til rådighed for de rejsende.”

Klaus Bondam, der er en kendt skikkelse i cykelverdenen, hvor han er direktør for Cyklistforbundet, glæder sig også til at arbejde med Bycykelprojektet:

Fremtidens rejse fra A til B bliver ikke længere en rejse med samme transportmiddel, men en rejse, der består af forskellige transportmidler afhængig af, hvad der er mest effektivt og bæredygtigt på den givne strækning. Hovedstadens officielle bycykler er allerede til stede på 44 stationer i hovedstadsområdet og kommer også på de nye stationer, når Cityringen åbner. Bycyklen, der jo er elektrisk, er et stærkt bud på en løsning på hovedstadens stigende trængselsudfordringer. Som en Venstre-mand udtalte i valgkampen: ”Verden har tre store problemer; klima, trængsel og fedmeepedemi. Cyklen er svaret på alle tre”.

I det lys er det superpositivt, at Bycyklerne er så bæredygtige, som de er. Alle Bycykler bliver løbende repareret, så det er de samme cykler og batterier, der blev sat på gaden i 2013-2015, der kører i dag.”

Helt på linje med de to nye bestyrelsesmedlemmer, er den siddende bestyrelsesformand tilfreds med Bycyklens nuværende status:

Vi er selvfølgelig meget stolte af den flotte fremgang, der er opnået på trods af den skæve konkurrencesituation i hovedstaden, hvor flere cykel- og løbehjulsudlejere i årevis har opereret uden tilladelse. Der er dog stadig ledig kapacitet i Bycykelsystemet – så vi er klar til endnu flere ture til gavn for både borgerne, trængslen og miljøet,” afslutter en optimistisk Niels E. Bjerrum.

 

For yderligere information kontakt venligst:

Niels E. Bjerrum
Formand i By- og Pendlercykel Fonden
Mobil: 3066 3837
Mail

Klaus Bondam
Direktør i Cyklistforbundet
Mobil: 4070 8365
Mail

Morten Kabell
Direktør i Copenhagenize
Mobil: 2999 7979
Mail

Tina Füssel
Administrerende direktør for By- og Pendlercykel Fonden
Mobil: 5370 2501
Mail