CykelDK
Engelsk Dansk

Fremtidens mikromobilitet har motorassistance

Grey Keyline
23-01-2019

Denne artikel handler om mulighederne i el-cykler, der har potentialet til at flytte rejsende fra sæde til saddel.

Vi skal være kreative, hvis vi skal afhjælpe (frem-)tidens trængselsudfordringer – flere og bredere veje er ikke løsningen i byerne, de er dyre, skaber mere biltrafik, og på et tidspunkt løber vi simpelthen tør for plads. Nedenfor kan du se, hvorfor det giver god mening at vende blikket mod el-cykler som supplement og alternativ til det altdominerende fokus på bilisme.

De første Bycykelmåneder i Rødovre viser stort potentiale
Ikke overraskende bliver cyklerne i Rødovre overvejende brugt af faste brugere. Mere overraskende er det, at gennemsnitslængden på turene til/fra byen var 6,5 km, hvor den i København og på Frederiksberg var 4,3 km. i samme periode.

En betydelig del af turene understøtter øvrig kollektiv trafik, og mange ture går til S-tog og Metro-stationer. Det gælder for eksempel over halvdelen af turene fra Islev Torv. Turene fra Islev Torv er faktisk hele 8,8 kilometer i gennemsnit, hvilket er endnu en understregning af el-cyklens evne til at flytte mobilitet fra sæde til saddel.

”Vi skal turde at tage nye ting til os og for mig er fremtiden, at man kan komme frem og tilbage på cykel. Jeg håber også, at andre kommuner kommer med i ordningen,” Erik Nielsen, borgmester i Rødovres.

Læs mere i RødovreNyt.

Treårigt projekt fastslår: Elcyklen får folk ud af bilerne
Elcykler er ikke for de dovne, men får faktisk folk ud af bilerne, viser et stort forsøg, hvor 1.700 bilpendlere havde en elcykel til låns. Effekten fortsatte, efter at forsøget var slut.

”Elcykler er ikke rigtige cykler, det er knallerter for de dovne.” Sådan lyder fordommene ofte fra os cyklister, når vi gang på gang ser os overhalet af mødre på tunge ladcykler og ældre herrer i ubesværet høj fart. Men fordommen er forkert. Elcyklen kan nemlig få rigtig mange pendlere ud af bilerne og ind på cykelstierne.

Her får de meget mere motion, end de ellers ville have fået, samtidig med at de sparer klimaet for CO2 og vejene for trængsel.

Læs mere i Politiken.
 

Elcykler kan erstatte bilen på de længere ture
Kampen mod trængsel kan tages på en elcykel. For vi gider ikke cykle mere end fem kilometer.

Elcyklen skal ikke kun ses som et alternativ til den normale cykel. Den skal i stedet sammenlignes med en meget større konkurrent.

”Vi vil rigtigt gerne nedbryde de myter, at det er de gamle og dovne, der kører på elcykler. Den er et reelt alternativ til et passivt transportmiddel - nemlig bilen,” siger Gustav Friis, projektleder i Smart Mobilitet.

Uanset om du vil cykle for et bedre helbred, for at undgå bilkøerne eller for at skåne miljøet, så orker de fleste af os ikke at cykle, hvis vi har for langt til arbejde. Men det er netop her, elcyklen kan gøre en forskel, mener Gustav Friis.

Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, er enig: ”Elcyklen kan være the missing link, der kan få en hardcore bilist til at vælge et andet transportmiddel. Den kan få en utrænet cyklist op på cyklen.”

Læs mere i Ingeniøren.

Mobiliteten stivner i byerne, fordi politikere er fastlåst til bilen
Al diskussionen om mobilitet i byerne kommer tilbage til den kendsgerning, at den bil-centriske model har slået fejl. Selvom vi accepterede forureningens sundhedsmæssige konsekvenser og indvirkningen på den globale opvarmning, vil mobilitet efterhånden stivne i byer, der prioriterer biler, skriver Jens Martin Skibsted, Partner, Strategic Design Group, medformand, World Economic Forums tænketank for Iværksætteri i Altinget.

Man skal favorisere selvkørende offentlig transport og meget mindre køretøjer som for eksempel elcykler. Det byder politikerne at gå stik mod politisk praksis, hvor der smides mange millioner efter biler og håndører efter resten.

I runde gennemsnitstal koster elbiler omkring 10.000 procent mere end en god cykel, de er 40 procent langsommere i myldretiden, de spilder 2.700 procent mere energi og optager 600 procent mere plads.

Læs mere på Altinget.

El-cyklens indtog
Mikromobilitet - dvs. fremtidens trafik i storbyen - skal ifølge den amerikanske dataanalytiker Horace Dediu disruptes af cykler, men el-cykler er blot det første skridt af mange, der skal sparke til udviklingen. For i Danmark har vi i mange år cyklet, så hvordan kan cyklen være nøddeknækkeren for mere mobilitet og digitalisering af trafikken? Svaret findes blandt andet i teknologien kunstig intelligens.

Hør podcasten hos Ingeniøren.