CykelDK
Engelsk Dansk

El-cykler i andre storbyer

Grey Keyline
15-03-2019

I Danmark er vi langt fremme, hvad angår cykelkultur og -infrastruktur, men hvad sker der egentlig i andre storbyer for tiden? Hvilke bycykelsystemer har de, og er der nogle spændende tendenser, vi kan lade os inspirere af herhjemme? Det giver vi nogle eksempler på nedenfor. Du kan finde links til artiklerne i bunden af siden.

Paris
I Frankrig er man på vej med en stor, ny satsning i Ile-de-France-regionen, anført af den konservative Valerie Pecresse (Les Républicains), der vil investere i verdens største el-cykelflåde bestående af 10.000 el-cykler. Disse el-cykler skal udlejes til borgerne i regionen for 300 DKK pr. måned for at reducere trængsel. Målet er at komme op på 20.000 el-cykler. Driften af el-cyklerne står et konsortium af underleverandører for på en seksårig kontrakt og med et budget på ca. €828 millioner.

Electric bicycles have an enormous potential. They are an efficient and ecological way to get to the railway station and for short commutes that can replace the car,” udtaler Pecresse.

New York
På den anden side af Atlanten har samkørselsfirmaet Lyft købt USA’s største cykeldelingsservice, Motivate, fordi de har stor fidus til den grønne og CO2-besparende mikromobilitet som middel til at reducere trængsel.

I artiklen står der blandt andet: “if we’re going to make a long-term impact on creating sustainable cities, we need a step change in the way people think about shared, sustainable modes - including bikeshare.”

Og senere: “To date, we’ve only deployed electric bikes on a relatively small scale in select cities. That’s about to change, because of the results we’ve seen. The early data hints at the enormous potential.”

Som vist nedenfor fortæller statistikkerne, at der nu kører tre el-cykelture for hver almindelige cykeltur. Brugerne vælger altså med fødderne, og el-cyklerne er et hit.

Antal Ture Elcykler Vs Alm Cykler

Hos Lyft tror man meget på el-cykelture som afløsere for bilture: “.. we truly believe electric bikes will become a real alternative to rides in cars, and we’re excited about that. Bikeshare is a natural extension of Lyft’s vision to improve transportation access, sustainability and affordability. We want the members of our community to get where they are going quickly and easily, and it’s very clear that electric bikes are the next great way to do that.”

Stockholm
I den svenske hovedstad har man netop sendt bycykelsystemet i udbud, og også her ønsker man et system, der består 100% af el-cykler:

”NU startar upphandling av lånecykelsystem i Stockholms stad. Nytt jämfört med den förra upphandlingen är krav på att alla cyklar ska vara elcyklar. Lånecykelsystemet ska finnas i stadens alla stadsdelar och vara öppet året runt!”, Miljöpartiet Stockholm på Twitter 13. marts 2019.

Når systemet er fuldt implementeret, skal det bestå af minimum 3.000 el-cykler og 300 stationer fordelt over alle bydele. Et antal stationer skal være fysiske, men de kan evt. suppleres af virtuelle ’hubs’. 

København
I mellemtiden har København “vundet” en flot førsteplads i mobilitet i en ny rapport udarbejdet af det internationale konsulenthus WSP. 

Rapporten udpeger København som nummer et i en analyse af 24 internationale storbyer: ”A Tale of Our Cities – 2018 WSP Global Cities Index”. 

Blandt de faktorer, der har vejet til Københavns fordel i evalueringen, er de officielle bycykler, delebiler og i det hele taget en bred vifte af offentlige transportmuligheder.

Set i lyset af udviklingen i Paris, New York og Stockholm bliver det mere og mere tydeligt, at København, Frederiksberg og DSB var progressive ”first-movers”, da de valgte en visionær vinder af bycykeludbuddet i 2012. Fremtidens mikromobilitet har motorassistance, og en sammenhængende el-cykelinfrastruktur – på tværs af kommunegrænser - er en oplagt brik til at løse trængselsudfordringen i hovedstadsområdet.

Dette oplever Bycyklen ved selvsyn efter udrulningen af systemet i Rødovre. Her er der, trods vintersæsonen, stigende brugstal, og gennemsnitsturlængden til/fra Rødovre er stadig over 6 km., hvor den i København og på Frederiksberg er 4 km. i samme periode.

Man kan simpelthen ikke tilbagelægge samme distancer på almindelige cykler eller (el-)løbehjul, som man kan på el-cykler. Derudover viser erfaringer fra byer, der har haft løbehjul for fuld udblæsning i over et år, at transportformen ikke bidrager til sundhed og trængselsreduktion i det forventede omfang.

Vidste du i øvrigt, at..

  • Bycyklen er non-profit? Alt overskud fra Bycyklerne skal kanaliseres tilbage i systemet – dvs. flere/bedre Bycykler/Bycykelstationer, lavere brugspriser, nye IT-funktionaliteter eller lignende. Kommunernes investering i Bycyklen kommer dermed tilbage til dem selv, når det går Bycyklen godt.

  • Bycyklen kan fungere som både ”hub-baseret” og ”free floating”-system? Alle Bycyklerne har monteret en digital lås, der gør det muligt at returnere dem på og oplåse dem fra placeringer udenfor Bycykelstationerne. Eksempler på dette er vores virtuelle hubs i Kastrup lufthavn og på Aalborg Universitet Cph., der fungerer smidigt i kombination med vores fysiske stationer. Batterierne har god holdbarhed udenfor dock, men skal naturligvis oplades med jævne mellemrum.

  • Bikeshare Danmark er den danske start-up, der står bag Bycyklerne? Virksomheden blev startet i 2012 som udløber af det vundne EU-udbud om hovedstadens bycykelsystem, der blev det første elektriske bycykelsystem i verden. Bikeshare beskæftiger i dag 35 overenskomstansatte medarbejdere af blandet herkomst, der arbejder på værkstedet i Hellerup, der er godkendt af Arbejdstilsynet.

 

Links til artikler

Paris region to launch world's biggest fleet of electric bicycles

How Electric Bikes Are Changing the Game for Urban Mobility

Stockholm udbud

WSP ”A Tale of Our Cities – 2018 WSP Global Cities Index”

WSP ”A Tale of Our Cities – 2018 WSP Global Cities Index” Copenhagen

JP: ”Efter 1 år med e-løbehjul: Boom i skader, dovenskab og kaos”

Oversharing (nyhedsbrev om deleøkonomi): “Shared scooters don't last long”