CykelDK
Engelsk Dansk

Alle Bycykler er ankommet

Grey Keyline
27-10-2015

Mary Badalian 01-2
Foto: Mary Badalian

Onsdag den 14. oktober trillede den sidste lastbil, læsset med 65 Bycykler, fra Tyskland ind i Danmark. By- og Pendlercykel Fondens bestyrelse har nu godkendt leverancen og kan med stor tilfredshed konstatere, at alle 1.860 Bycykler er leveret og at bycykelsystemet nu er udvidet til 90 cykelstationer.

Når en driftsprøve af systemet er gennemført, som defineret i kontrakten, vil det overgå til normal drift.

Stor tilfredshed i baglandet

Formanden for bestyrelsen i By- og Pendlercykel Fonden, Nikolaj Bøgh, glæder sig over, at projektet nu er landet efter mange måneders blæst.

”Vi er meget glade for, at leverancen kom i hus til den aftalte tid og vil gerne rose vores leverandør, Gobike, for deres professionelle indsats for at nå i mål rettidigt. Der har virkelig været tryk på kedlerne, men nu glæder vi os til at kigge fremad. Den primære fokus har på det seneste været på leverancen, men nu kan vi for alvor begynde at kigge på optimering af det eksisterende system og driftsprocesserne. Det bliver rigtig godt”, siger han.

Der er nu installeret og idriftsat 90 cykelstationer over hele København og Frederiksberg, hvilket vil sige, at der mangler 15 cykelstationer, før hele bycykelsystemets infrastruktur med i alt 105 bycykelstationer er på plads. De sidste 15 stationer er udpeget, men afventer godkendelser fra forskellige myndigheder. Arbejdet med at installere disse cykelstationer vil blive udført hurtigst muligt, efter godkendelserne er kommet i hus.

”Der har der været lidt forsinkelser på godkendelse af cykelstationerne, men vi forventer, at det falder på plads inden for meget kort tid, så vi også kan få de sidste stationer idriftsat til glæde for bycykelsystemets brugere”, siger Nikolaj Bøgh.

Gobike, der er leverandør på Bycykelsystemet, skal nu i samarbejde med By- og Pendlercykel Fonden gennemføre en driftsprøve. Når driftsprøven er bestået, overgår Bycykelsystemet fra installationsfasen til egentlig drift og derefter vil det skulle driftes i 8 år inden for den gældende aftale. Det har med andre ord ikke nogen økonomisk betydning, at Bycykelsystemet er blevet forsinket i forhold til oprindelig aftalte, det er ikke blevet dyrere end forudsat ved den politiske vedtagelse af bycykelsystemet i Københavns Borgerrepræsentation og kommunalbestyrelsen på Frederiksberg.

Fortsat fokus på pendlere

Nu, hvor alle Bycyklerne er landet i hovedstaden, begynder Fonden desuden et målrettet arbejde for at få borgerne til at begynde at bruge cyklerne mere regelmæssigt.

"Vores vision er, at Bycyklerne skal være en slags "4. ben" i den offentlige transport, der tilbyder borgerne endnu et attraktivt alternativ til bilkørsel", forklarer Nikolaj Bøgh. ”Derfor glæder vi os nu over at se, at der er et stigende antal lokale brugere af cyklerne og at antallet af abonnenter stiger. Gennemsnitslængden på turene er desuden blevet kortere og er nu 4,7 km., hvilket vi ser som et tegn på, at Bycyklerne nu bliver brugt mere til decideret pendling. På den lidt længere bane vil vi også søsætte en fordelagtig virksomhedsløsning, så medarbejdere kan pendle fra møde til møde på en fleksibel, grøn og sund måde, men lige nu er fokus på at få gennemført driftsprøven”, afslutter formanden for By- og Pendlercykel Fonden.

Fakta: Udrulningen af bycykelsystemet i København og på Frederiksberg

 

 1. september 2015

 15. oktober 2015

 Bycykler 

 1.004

 1.860

 Cykelstationer

 69

 87

 
Fakta: Brug af By- og Pendlercykelsystemet i 2015 opgjort pr. måned

 Måned

 Antal cykelture

 Januar

 782

 Februar

 908

 Marts

 1.853

 April

 5.307

 Maj

 7.979

 Juni

 9.005

 Juli

 21.732

 August

 32.671

 September

 22.992


Fakta: Mest populære cykelstationer i september

          København

          Frederiksberg

 

  1. København H
  2. Christianshavn / Dronningensgade
  3. Københavns Rådhusplads
  4. Kongens Nytorv
  5. Søtorvet
  6. Fredericiagade / Bredgade
  7. Borgergade
  8. Bådsmandsstræde
  9. Vesterbros Torv
  10. Langelinie

 

  1. Forum Metrostation
  2. Frederiksberg Rådhusplads
  3. Fasanvej Metrostation
  4. Sankt Thomas Plads
  5. Nordre Fasanvej / Nitivej
  6. Lindevang Metrostation
  7. Flintholm Station
  8. Zoologisk Have
  9. Roskildevej / Borgmester Fischers Vej
  10. Falkoner Allé / Hostrups Have

 

 Abonnenter

 1.116